The Good Doctor In Arabic
هو فيه سرد لحالة حلوة خالص وشيقة وبرضو medical emergency 🤣🤣
واحدة ست عدنها ٣٥ سنة جاية الطوارئ ب left sided pleuritic chest pain 😎😎
معاه shortness of breath on exertion
الالم كان sharp وكمان بيزيد مع ال inspiration 🤓
الست دا كانت بتاخد oral contraceptive pills
ومش بتاخد اي ادوية تاني ..
وكانت normally fit and well 👌👌
سافرت من اسبوعين وركبت طيارة لمدة ٨ ساعات 😁😁
بس محصلهاش اي اعراض تقول ان حصل DVT 🤔
طيب علاماتها الحيوية كانت الاتي :
ضغطها 100/50 ...نبضها كان 110 ...
Resp.rate : 24
O2 saturation 91% ..
بيقولك ايه هي ال immediate measures taken in this situation ?!
قبل اي حاجه لازم تاخد measures ف حالة طارئة زي دي ..يعني متهتمش بال detailed history الا لما الحالة تستقر ..
هنحط المريض عن high flow oxygen
ونحطه ع cardiac monitor ..
واسحبله غازات ABG قل ما تحطه ع اكسجين .واعمله رسم قلب ( ABG و ECG في كوشك تلاتة 🤣🤣
ولو قدرت تسحب عينة تحاليل تعمل تحاليل شامله وتنساش ال D dimer 🤔🤔
وطالما الحالة شيست متنساش تعمله chest x ray ..
ف البلاد المحترمة بيدوا العيان potent pain killer زي
5-10 mg morphine 😍😍 عشان الالم ..
بعدين الحمد لله الحالة استقرت ال RR نزل ل 18
وال saturation رفع ل 100% 😋😋 بعد ما حطيناه ع اكسجين ..
رسم القلب طلع ولقينا فيه sinus tachycardia والباقي نورمال مفيش حاجه تاني ..مجرد sinus tachycardia .
تحليل الغازات طلع وكان فيه respiratory alkalosis ومعاه hypoxemia 😑😑
طيب واحدة واحدة دلوقتي ايه ال differential diagnosis اللي انت حاطه ف بالك ؟! 🤔🤔
تعالي نشوف :
قالك اولا ممكن يكون pulmonary cause زي ايه ؟!
Pulmonary embolism 🤣🤣🤣
Pneumonia
Pleural diseases
ممكن autoimmune disease زي SLE وعامل pleurisy
ممكن يكون cardiac cause زي ايه ؟! 🤔🤔
قالك مش ممكن يكون pericardiris ?!
ليه ميكونش muscloskeletal Chest pain ?!
Tender chest ..increase é breathing ..🙄🙄 بس ميعملش dyspnea وبرضو ميعملش ABG changes .......
طيب الست حالتها استقرت شوية واخدنا منها detailed history كالاتي : اديلها اسبوعين عندها dyspnea ..واخر ٢٤ ساعه حالتها العامة مكنتش كويسة وبدأت معاها dry cough بس مفيش sputum وكمان حرارتها ارتفعت شوية وكان فيه malaise ..خلي بالك كده هي واخدانا ناحية ال pneumonia بالكلام دا 🤔🤔 بس مفيش بلغم وبرضو مفيش حرارة عاليه ..
وقالت ان الالم بدأ يبقي worse ف الصبح وبيزيد مع النفس وكمان مع حركة ال chest وكده خلي بالك واخدانا ف سكة ال musculoskeletal 🙄🙄
ال past history بتاعها مفيهوش غير history of long airplane travel وحبوب منع الحمل اللي بتاخدها ومعملتش عمليات قبل كده ..
بس عاوز اقولك حاجه لما تسمع سيرة Oral contraceptive pills تخاف من ال pulmonary embolism 🤣🤣
وهي راجعه من السفر مرة زاحدة حصلها ankle edema ببس مفيش calf tenderness or redness ورم بس ف منطقة الكاحل ..وبكده بيقولك مفيش DVT 👌
الفحص بتاعها كان الاتي
حرارة خفيفة 38 و tachycardia ..chest tenderness والباقي نورمال مفيش حاجه تلتفت الانتباه ..
طيب بعد كل دا ..تشخيصك النهائي اللي انت شاكك فيه ايه ؟!
لو بصيت هتلاقي كل اللي قولناه دا ماشي مع تشخيص ال pulmonary embolism ..طب ليه ؟!
قالك breathlessness ..pleuritic chest pain..light headedness ..tacypnea ..tachycardia كلها اعراض تتماشي مع ال pulmonary embolism 😄😄
كمان ال breathlessness بتبدأ بدري عن ال chest pain ..
برضو ال hypoxia كل دا برضو ماشي مع ال PE
طيب ومن الهستوري في risk factors تشك انه فعلا PE?!
اها اكيد ..اولا بتاخد oral contracetive pills
ثانيا long flying time ..
وخلي بالك عدم وجود ال DVT لا يضمن ولا يؤكد انه مش pulmonary embolism ..وقالك ٢٠ ف المية بس من حالات ةل PE بيبقي معاها DVT ..
طيب سؤول :هل فيه علاج تديه لمجرد انك شكيت ف PE قبل ما تتأكد من تشخيصك ؟!
قالك ايوة ..ينفع تبدأ تدي العيان anticoagulant لحد ما تتأكد ..طب هتديله ايه ؟!
قالك هتديله low molecular weight heparin زي مثلا
Enoxaparin
وجرعته 1.5 mg/kg.day ...بس مش هندي warfarine الابعد ما نتأكد من التشخيص ..
وممكن تديله pain killer ..
طيب التحاليل طلعت ..وكانت النتايج كالاتي
زيادة ف عدد ال neutrophils وال CRP ودا دليل ع ان فيه inf. بسبب ال pulmonary infarction
وقالك ال D Dimer نسبته عاليه ..ماشي مع ال PE
ال ECG فيها sinus tachy ودي اشهر جاجه نشوفها ف رسم القلب ف حالة PE ..وال CXR كان فبها blunting to costophrenic angle عشان ال pleural inflammation ......
طيب نعمل ايه عشان نأكد التشخيص ؟!
قالك نعمل pulmonary CT angio
او V/Q scan .....
طيب بعد ما اتأكدنا من التشخيص ..هنعالج ازاي ؟!
قالك اولا الشخص هياخد LMWH بالجرعه الي قلنا عليها لمدة لا تقل عن ست ايام ...
ونبدأ نديله warfarin 5 mg daily لمدة يومين وبعدين نظبط الجرعه بحيث يكون ال INR ما بين ٢ و ٣ ..
الحمد لله حالتها استقرت والاعراض خفت ف خلال ٤٨ ساعه وشيلنا الاكسجين ومش محتاجه تاخد مسكنات تاني ..
ف رأيك كده ايه اللي دخلها ف PE ?!
احنا عندنا اتنين 2 risk factors مهمين هما ال
Long time flying
Oral contraception
دا لو مفيش اي سبب مرضي سببلها السدة الرئوية دي ..
مفروض نقولها وقفي حبوب منع الحمل دي وتاخد وسيلة غيرها زي ال POPs
طب الست دي هتفضل تاخد warfarin لغاية امتي ؟!
قالك لمدة ست شهور ..ولو فيه سبب لل PE زي ال thrombophilia ممكن الفترة تطول ..
والجرعه يظبطها الدكتور علي ال INR انه يفضل between 2-3 ..
شكرا 🙂🙂🙂
دا سرد بسيط لحالة PE اللي بيعتبر واحد من ال
Life threatening causes of chest pain ..
😎😎
دي بقا صفحه صغيرة كده هننزل عليها حاجات حلوة كتيرة ..وهنفكر بعض بحاجات مينفعش ننساها
هدفنا is to make medicine easy ..interesting and adorable 😍😍
خليك معانا مش هتخسر بالعكس هتستفاد كتير وطريقة سرد كل
معلومة هتكون بطريقة شيقة ✋✌✊
Osmanovic 😂😂
Click here to claim your Sponsored Listing.
Website
Address
Asyut